Saturday, February 26, 2011

Pastikan dulu..

Cerita-cerita sekeliling yg dibawa bersama angin lalu memang sentiasa ada dalam masyarakat tak kira la bangsa  apa sekalipun. Meskipun setiap Agama melarang memfitnah, bercakap bohong, mengutuk dan apa2 yang negatif. Gosip2 ni pula dihadapi oleh semua orang dalam dunia ni tidak kira dari peringkat paling bawah sehingga ke peringkat teratas, dari yang paling kecik sehingga ke paling besar, dari yang paling muda ke yang paling tua, Lelaki,Khunsa, Wanita, Pekerja, majikan,Pelajar,Surirumah,Orang yang waras dan orang yang tidak waras.Tidak terhad kepada manusia, malahan binatang juga tidak terlepas dari gosip-gosip ini.

Setiap peringkat dan setiap masyarakat itu berbeza pulak topiknya, tapi konsepnya tetap sama.Kalau zaman baby biasanya psl comel ke x comel, spekulasi yang macam2 bila baby tu tidak sempurna. Bila zaman kanak-kanak pula, setiap tutur kata dan perbuatan yang melampau sket, pasti akan ada cerita yang ibu bapanya tak pandai didik anak la, anak terbiar la.Usia remaja lagi la hangat,tambah-tambah bila ada yang terserempak budak tu berdating [sedangkan gi blaja kot],habis 1 kampung dijaja cerita psl budak tu sampai budak tu tekad tak nak dok kampung, Sampai usia Dewasa sibuk pasal jodoh dan cerita rumahtangga pulak.Kalau kahwin awal dikatakan menggatal,kalau kahwin lambat,lagi la hebat ceritanya [hehe,sy dh mula tergolong dalam golongan ni]. Tu belum tambah lagi, zaman-zaman belajar kat U, lagi la macam2..

Tapi pada sy yang agak tertekan zaman-zaman bekerja kot.Sy bekerja dalam suasana yang sama dengan saya belajar.UiTM, sentiasa dihati saya. Bermaksud,sekitar pendidikan saya dari sekolah rendah hingga ke dunia kerjaya semuanya dalam koloni Melayu Bumiputera. Memang saya kurang kawan dari bangsa lain, bukan tidak berminat, tetapi kurang berpeluang. Kerjaya saya menyaksikan asam garam pentadbiran dan juga perlaksanaan program. Dalam kekurangan ilmu dan pengalaman yang baru bekerja menginjak ke 3 tahun ni,saya banyak mengaplikasikan pengalaman-pengalaman sepanjang saya belajar di UiTM. Dengan sedikit pengalaman yang ada,Alhamdulillah, sy rasakan sy lebih mudah disamping tunjuk ajar dari bos-bos yang berpengalaman.

Sang kehidupan menjelma saban saat . Sang aral dan sang senang juga silih berganti. Moga-moga semua rusan sentiasa dipermudahkan...[dah lame sgt hold en3 ni and Save s a  draft, so dh ilang topik sbnr .hehe]

No comments:

Post a Comment