Friday, August 21, 2009

RAMADHAN 2009

Ramadhan datang dan pergi mengikut aturan yang ditetapkan. Tidak lambat dan tidak cepat. Masa kedatangannya pula boleh dijangka oleh ahli falak. Kebanyakan umat yang lain mengetahuinya melalui kalendar yang dikeluarkan oleh pihak berwajib. Awal januari lagi kita telah dimaklumkan dengan kedatangan Ramadhan pada sekian-sekian haribulan. Macamane pun, x ramai yang membuat persediaan untuk menghadapi Ramadhan..
OOppsss..Silap,,,, Ramai orang buat persiapan, tetapi, persiapan yang silap sikit.. Kebanyakannya membuat persiapan dari segi jadual Harian Ke Bazar (pasar) Ramadhan, Jadual buffet berbuka puasa, Menu sepanjang Ramadhan, Menu bersahur, waktu berbuka puasa tercepat, dan membeli belah persiapan hari raya.

Dan, sedikit pula yang membuat persiapan sebegini :-Jadual ke masjid untuk terawih, jadual bersedekah masjid/moreh, membayar zakat, jadual beriktikaf dimasjid, jadual program2 amal..

Namun yang sedikit itulah kita amat hargai... amat dikasihi..

Puasa saya?erm..insyaAllah, azam untuk mencari kesempurnaan puasa sebaik yang mungkin masih tersemat dihati. Moga puasa pada kali ini membawa saya ke jalan yang lebih baik (sememangnya puasa itu suatu perkara yang mulia). Semoga Ramadhan ini juga membawa angin hidayah yang berkekalan.

Ya Allah, kuatkan hati ini dalam perjalanan ( jalan ) yang lurus.

Dikala masuknya Ramadhan , tiada lain yang saya harapkan, semoga seluruh keluarga ku sentiasa di beri kekuatan dalam mengharungi kesukaran kehidupan. Semoga keutuhan keluarga saya semakin mantap , dan sentiasa di seliputi kasih sayang.

Buat Ayah, moga sentiasa tenang disana...insyaAllah...

No comments:

Post a Comment