Wednesday, December 11, 2013

5 Disember 2013

Saya : Hello , Along..
Along : kak ikin, jap ye, jap lagi Along call balik... 
Saya : Ok.
Saya : Tengok TV, bermalas-malasan, berlengah-lengah....
Handphone Rang ..
Saya : hello, yup
Along : Ermmm , kak ikin..Nak bagitahu ni. 
Saya : Ye...
Along : Angah dah takde..
Saya : (Terdiam)..hah?? Bile?
Along : Baru je .
Saya : Ok.. saya gerak sekarang.
Terdiam 1-2 minit...Relaks, tenang

Masuk Bilik nak kemas barang, melangkah je kaki dalam bilik air mata mengalir laju. Tak boleh fikir dengan waras.Macam terlalu banyak perkara yang nak dibuat. Sambil capai baju, masuk bilik air, refresh, ambil wudhu'. Sambil pack baju, sambil inform beberapa orang yang difikirkan perlu antaranya : Nurul Ain Kaskon, Atul, Farahin, Aidil, Izzat, Big Show. Yang lain dah tak terfikir dah. Allah je yang tahu apa ada dalam hati saya, tak terluah dek kata-kata, tak tergambar dek bayang-bayang.

Siap, panggil housemate, malangnya tak didengari. Terus keluar rumah, sambil start kereta, sambil text beberapa orang lagi yang terfikir.

Kemudian, mula memandu dengan hati yang tak stabil. Keadaan mental pun huru hara. Terpandang meter minyak, ok, kena isi minyak. Singgah Petronas kat bandar, isi minyak. Keadaan mental dan fizikal masih belum stabil. Terus drive. Lagak mula-mula, cool je, sibuk melayan call and reply text dari yang berkenaan. 

Tupp...handphone pun senyap, melayan perasaan sendiri. Allahuakbar...Hati tetap tertanya-tanya, "betul ke ni"...Ntah, terus je drive dengan memikirkan perkara yang positif je. Dengan harapan, semuanya mimpi. Air mata mengalir dalam sedar tak sedar. Surah Yassinn sepanjang perjalanan.

2 Jam, sampai depan Hospital Sultan Ismail. Along call :
Along : Kak Ikin, terus g rumah mayat. angah baru dibawak kesana
Saya : Ok.

Terus drive dengan berfikiran positif lagi. Sampai rumah mayat, nampak Pak Long depan gate, Kemudian Ibu , along, Ayah sampai. Allhuakbar...
Pelukan ibu mematikan fikiran positif. Ayat yang keluar, hanya kata maaf di pohon dari Ibu. Terasa betapa bersalah terbeban di bahu. Kalih, tengok Along...airmata cukup menceritakan segalanya. Allahuakbar.. Rasa bersalah menambah di bahu.

Terus, masuk ke rumah mayat untuk uruskan Angah. Hati masih ada lagi sisa-sisa positif. Memasuki ruang mandi mayat, terkujur kaku diselimuti kain putih. Tetap teguh dengan sisa hati yang positif. Saat penutup kain dibuka, terserlah, awak yang terkujur kaku, dengan sejuknya, terbayang sinar wajah. Allahuakbar. Mengalir air mata,rasa tak sanggup tengok lama-lama. Allah.Allah.Allah..tak mampu mengeluarkan perkataan lain.

Allah, strengthen me, please.. Urusan menguruskan jenazah diteruskan. Sehingga ke mengkapan jenazah.  Kemudian dibawa balik kerumah.

Perasaan saya ? Rasa macam mimpi...



No comments:

Post a Comment