Wednesday, June 16, 2010

buat kerja sendiri.....
Sy suka dgn ayat tu. Tp x la bermaksud sy x leh keje as a team...Sbb keje as a team lg berkualiti dr keje sorang2...
Tp yg nak dikatakan kat cni, jgn pertikaikan org suka atau x kat kita. Especialy dlm hal bekerja.
Kite sendiri tau, setiap tmpat keje confirm akan ade politiknye sendiri . Terdengar2 cerita n sosah soseh psl si polan x suka si polan, si A asyik cantas si B, si C dok tompang si D,si E dok mengampu A, si F asyik la sokong famili sndiri.....
Sy ase setiap organisasi ade corak politik dan perangainye tersendiri yg di acukan oleh Ketua n pekerja2...x kire la, Pegawai A++++++, ------> Pegawai Z, sume adalah pencorak kp organisasi dan, corak dan perangai yg ade setiap organisasi ni hampir same, tinggal lg, identiti manekah yg mendominasi organisasi tersebut. adakah ; Cemerlang, Gemilang, Terbilang, Kualiti Terbaik, Production Mantap, Keje Perfect ; Tempat org tabur fitnah, tmpat bercinta, tempat curang, tempat bergaduh, tempat nk tunjuk akulah HERO....mcm2 lagi la....
Pd saye, biarlah ape pun corak n bentuk organisasi len, yg penting, sy mahukan organisasi sy (UiTM...lebih khusus;UiTM Johor) lebih terbilang dari kampus2len dalam suasana keje yg aman.
Kedudukan geografi organisasi ini yg sgt nyaman dan sentosa seharusnya di pergunakan oleh sume rakan2 sekerja sy untuk menjadikannya budaya.

Seorang ketua yg baik, seharusnya memberi peluang kpd semua ank buahnya mengeluarkan pendapat dan pandangan serta idea x kire masa atau dimana. dan bile dilihat idea itu memberi kesan kepada organisasi (BUKAN DIRI SENDIRI), seharusnya di teruskan dengan perbincangan yg mendalam.
Dan, seorang ank buah (Pekerja) yg cemerlang  perlu sentiasa memberi pandangan yg membina dan positif kepada peneraju organisasi supaya ape yg kita fikirkan dpt dikongsi bersama org len dan di amek faedahnya. Tp, jika idea itu ditolak, jgn la pula kite terasa hati dan kate pihak pengurusan berat sebelah (dek kerana  menolak idea kte)..Sbb, kite cuma mencadangkan pandangan dan dibincangkan. ..
Kenape perlu ade perasaan kecewa bile idea kite ditolak???Ikhlaskah kite memberi pandangan tersebut?
Setiap insan diberi fikiran dan kreativiti masing2 yg tersendiri dalam memikirkan sesuatu, mungkin idea kite kurang berkesan dalam perbincangn akal2 yg lain,...

Apa yang penting, tanggungjawab yang sedia ada kite laksanakan sebaik mungkin.....InsyaAllah, keikhlasan bekerja dan bersama organisasi akan sentiasa di hati kita..

Semangat!!

No comments:

Post a Comment